30 vuotta suomalaista metalliosaamista ja lasirakentamista

Raamin historia

Raamin tarina – alussa oli Eikka, Torsti ja Hiace

Raami on tuotemerkkinä ja yritysnimenä vielä tuore, mutta sillä on kuitenkin takanaan yli 30 vuoden historia ja kokemus suomalaisesta metallirakentamisesta. Yritys sai alkunsa vuonna 1990, kun metallialalla työskennellyt parivaljakko Eino Tanhuanpää ja Torsti Mahlanen päätti koittaa siipiensä kantavuutta yrittäjinä. Syntyi TM-Teräs Oy, jonka kotipaikaksi tuli Urjala. Hallin sijainti on vaihtunut vuosien varrella kolme kertaa, mutta paikkakunta on säilynyt samana. Viimeisin muutto tapahtui vuonna 2006, kun yritys sai upouudet tilat valtatie 9:n varrella olevalta teollisuusalueelta.

– Meistä kumpikaan ei asunut tuolloin Urjalassa. Minä asuin Hämeenlinnassa ja Einon koti oli Nurmijärvellä. Mutta olimme kotoisin Urjalan naapurikunnasta Punkalaitumelta. Sijainti oli hyvä, sopivalla etäisyydellä pääkaupungin markkinoista sekä Turun ja Tampereen kaltaisista kasvukeskuksista. Ja ammattitaitoista työvoimaakin oli helpommin saatavissa kuin esimerkiksi pääkaupunkiseudulla, Torsti Mahlanen perustelee.

Raamin vanha Annulan halli

Yrittäjäkaksikko omasi toimialakokemusta niin metallituotteiden valmistamisesta kuin niiden asentamisesta erilaisiin rakennuskohteisiin. Myös alumiinirakenteet olivat tulleet tutuiksi. Torsti Mahlanen oli yrittäjäksi lähtiessään 26-vuotias ja Eino Tanhuanpää häntä lähes 20 vuotta vanhempi.

– Monet sanoivat, että ei onnistu, ikäeroa on liikaa. Mutta väärässä olivat. Yhteistyö lähti hyvin käyntiin, ja saimme yrityksen jatkon turvattua myös vaikeina aikoina. Ja onnistuimme myös löytämään taitavia työntekijöitä ja pitämään heidät talossa. Jotain on tehty oikein, kun yrityksellä on monia todella pitkiä työsuhteita.

Alkuvuosien aikana vakiintui myös kirjoittamaton sääntö, joka olisi sopinut myös jokaisen työntekijän huoneentauluksi: Tehdään se, mitä luvataan.

– Tuossa ollaan varmaan onnistuttu, kun asiakkaina on vieläkin 30 vuotta sitten mukana olleita yrityksiä. Myös muutama rakennusliikkeen hankintapäättäjä on ollut yhteistyökumppanina 1990-luvun alusta näihin päiviin saakka. Eikan kanssa myös päätimme, että asiakas meidät saa aina kiinni. Jos oli jotakin kysyttävää, niin olimme aina käytettävissä. Tuosta saatiin myös hyvää palautetta ja se rohkaisi palvelemaan entistä paremmin.

Nimensä mukaisesti yritys valmisti alkuaikoina erilaisia terästuotteita. Aika pian ovet ja ikkunat muodostivat tuotannon päävolyymin. Kun materiaaliksi valikoitui alumiini, luovuttiin mustan raudan käsittelystä lopulta kokonaan. Viimeinen hitsauslaite lähti hallista vuonna 1998. Alumiiniprofiilien toimittajaksi valikoitui vuonna 1994 saksalainen Schüco. Tuolloin melko pieni yritys, nykyään yksi maailman johtavista valmistajista toimialallaan. TM-Teräs oli aloittaessaan yksi Schücon ensimmäisistä yhteistyökumppaneista Suomessa.

– Tunsimme tuon järjestelmän hyvin, ja kävimme alkuvuosina hakemassa vielä lisäoppia maailmalta. Vakuutuimme sen toimivuudesta ja erityisesti monipuolisista mahdollisuuksista. Vähän puolittain vitsillä kerrottiin, että jos sitä ei pysty Schücolla tekemään, niin ei sitten millään. Haasteena oli pikemmin se, että mitkä ratkaisut valitsemme ja tuomme Suomen markkinoille.

Kuva tehtaalta oven kokoamisesta

Alumiinirakenteiden myötä yritys sai kanavat auki myös Venäjän markkinoille. Hyvän agentin avulla vientikauppa kehittyi suotuisasti, eikä kasvulle näyttänyt olevan rajoja. Omistajat päättivät kuitenkin jakaa riskiä, ja panostivat Suomen markkinoille myös silloin, kun tehtaan koko tuotantovolyymi olisi mennyt Venäjälle.

– Se osoittautui viisaaksi päätökseksi, sillä itävientiä riitti aina vuoteen 1998 saakka. Sitten markkina täyttyi hinnalla kilpailevista tuotteista ja hintataso romahti. Meni kerralla mielenkiinto koko markkinaan, ja päätimme sen jälkeen jatkaa Suomessa.

Tuotantovolyymi ja tuotevalikoima ovat eläneet vientikaupan lisäksi myös kotimaisen rakennusteollisuuden tahdissa. Suurten kauppakeskusten valmistuminen, vuosituhannen vaihteeseen kestänyt toimitilaboomi ja muut vastaavat ilmiöt ovat tuoneet niin nousuja kuin laskuja. Parhaiten yrityksen volyymia kuvaava ulkoinen tekijä on ollut vuosittain valmistuvien kerrostalojen määrä. Yrityksen startti osui keskelle pahenevaa 1990-luvun lamakierrettä. Haastavimpana ajanjaksona Torsti Mahlanen mainitsee kuitenkin vuoden 2008 finanssikriisistä alkaneen matalasuhdanteen. Se kesti vuosikaupalla ilman selkeää käännettä parempaan.

Rakennusalalla konkurssit ovat sykleittäin toistuva ilmiö, ja välillä suuretkin yritykset ovat olleet tappiokierteessä. Muutama asiakasyritys on kaatunut, mutta TM-Teräs selviytyi näistä karikoista ilman suuria luottotappioita.

– Ylivoimaisesti hankalin tilanne oli rakennusliike Hakan konkurssi. Heillä oli vielä edellispäivänä useamman sadan tuhannen markan laskut auki, ja seuraavana päivänä luettiin konkurssiuutisia. Olivat kuitenkin aamulla maksaneet ison osan laskuista, ja selvisimme tästä pienellä luottotappiolla.

Entä onko yritys saanut koskaan niin suurta tarjouspyyntöä, että tarjousta ei ole uskallettu jättää?

– Kyllä yrittäjän pitää sen verran uskoa omaan tekemiseen, että uskaltaa jättää tarjouksen. Eihän sitä muuten olisi lähtenyt lainkaan omaa yritystä perustamaan. Suuria kohteita olivat muun muassa eduskunnan lisärakennus Pikkuparlamentti ja Lempäälän Ideapark, jonne meni 300 ovea. Ostajina on kuitenkin ammattilaisia, joten ei niiden tuotteiden tarvitse heti olla valmiina. Kun valmistajalla on riittävästi aikaa sekä tarjouksen laskemiseen että tuotteiden valmistamiseen, niin kyllä silloin voidaan lähteä suuriinkin projekteihin.

Asennus oli yrityksen palveluvalikoimassa alusta asti. Ja arvasit oikein, yrittäjäkaksikolla oli myös Toyota Hiace -pakettiauto, joka kuului 1990-luvulla jokaisen asennusliikkeen vakiokalustoon. Torsti Mahlanen ja Eino Tanhuanpää olivat hankkineet kokemusta teräsrakenteiden asentamisesta jo ennen yrittäjäksi ryhtymistään ja havainneet, että tämä toimii myös tuotekehityksen ja myynnin apuna. Kun kävi itse asentamassa valmistamaansa tuotteen, niin sai suoraa palautetta siitä, mitä kaikkea ketjussa voidaan parantaa.

– Asennus tuntui ihan itsestään selvältä hommalta, ja onhan se asiakkaankin kannalta helpompaa, kun valmistaja ottaa vastuun myös asentamisesta. Alkuaikoina rakennusliikkeet saattoivat hankkia pelkät alumiinikarmit meiltä. Kävimme asentamassa alumiinit, jonka jälkeen paikallinen lasitusliike toimitti niihin eristyslasit omana urakkanaan. Onneksi tästä kuitenkin luovuttiin, sillä käytäntö oli melko sekava, eikä takuuasioissa ollut niin helppoa löytää vastuunkantajaa. Eikä se ostajakaan tuossa mitään säästänyt.

Erilaiset rakentamisen trendit ovat näkyneet erityisesti omakotirakentamisessa, joka on tänä päivänä yksi osa Raamin tuotevalikoimaa.

– Omakotitaloista täytyy mainita suuret, näyttävät lasipinnat ja lasiliukuovien yleistyminen. Pääsimme tähän kehitykseen hyvin mukaan, kun Schücolla oli erinomaiset tuotteet. Valikoima on laaja ja muodot ja värit taipuivat vaativiinkin arkkitehtikohteisiin. Välillä kokoluokassa mentiin myös toisen suuntaan, kun kasvukeskuksiin alettiin tehdä entistä pienempiä kerrostaloasuntoja. Siihenkin löytyi meiltä ratkaisut.

Merkittävimpänä yksittäisenä muutoksena tuotteissa Torsti Mahlanen pitää energiatehokkuuden kehittymistä.

– Jos tarkastelee asiaa kahdenkymmenen vuoden taakse, niin tämän päivän ikkunaratkaisut vaikuttavat todella mullistavilta. Eristyslaseilla päästään arvoihin, joita ennen olisi pidetty liian utopistisina tai kalliina. Olen kyllä tästä kehityksestä erittäin mielissäni. Asuminen on meillä yksi suurimpia ympäristön kuormittajia, ja lämmittäminen vie vuositasolla todella paljon energiaa. Uudiskohteissa ja erityisesti korjausrakentamisessa nähdyt kehitysaskeleet ovat olleet kyllä tervetulleita.

Raamin auto

Vuonna 2009 TM-Teräs oli uuden edessä, kun toinen perustaja, Eino Tanhuanpää jäi eläkkeelle. Hän myi osuutensa vuonna 2016 Torsti Mahlaselle, josta tuli yrityksen ainut omistaja. Uusi kehitysloikka otettiin vuonna 2015, kun Petteri Huhtalasta tuli yrityksen myynti- ja markkinointijohtaja ja Torsti Mahlanen sai keskittyä toimitusjohtajan tehtäviin.  Alkoi uusi kasvuvaihe. Petteri Huhtala osti vuosien kuluessa yrityksen osakkeita ja vuonna 2020 hänestä tuli pääomistaja Torsti Mahlasen luopuessa lopuista osakkeistaan. Vauhdikkaan vuoden 2020 aikana Petteri Huhtalasta tuli myös toimitusjohtaja, ja yritys otti nimekseen Raami Nordic Oy Ab. Vuodesta 1990 alkanut tarina jatkuu uuden nimen alla, ja yrityksen tuotemerkki Raami näkyy entistä vahvemmin suomalaisessa uudis- ja korjausrakentamisessa.

Ota yhteyttä

Jos kaipaat uusia raameja elämääsi, ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella.
Kerro tarpeestasi ja olemme sinuun yhteydessä viimeistään seuraavana arkipäivänä!